• تعداد بازدید : 61975
دستورالعمل كودی باغ‌های مركبات

دستورالعمل کودی باغ‌های مرکبات

مهندس بیژن مرادی و دکتر طاهره رئیسی اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات مرکبات کشور

برای داشتن یک باغ سالم و پر محصول باید برنامه کوددهی باغ اصولی و درست بوده و با آزمایش خاک و برگ می‌توان نیاز واقعی کودی درختان مرکبات را برآورد نمود. اما با توجه به نتایج پژوهش‌های انجام یافته در شمال ایران و تجربیات بدست آمده، رعایت توصیه‌های کودی زیر برای درختان بارده به عنوان یک راهنما می‌تواند مفید و مناسب باشد.

 لذا با آزمایشات برگ و خاک هر باغ مقادیر ذکر شده باید تعدیل شود. هم‌چنین، لازم به یادآوری است که چندین رهیافت برای کاربرد کودهای شیمیایی وجود دارد که عبارتند از: پخش کردن، جایگذاری موضعی (چالکود)، کودآبیاری، محلول‌پاشی. هر روش دارای مزایا و معایبی بوده و ممکن است برای موقعیت‌های ویژه اختصاصاً مناسب باشد. اغلب ترکیبی از چند روش بکار گرفته می‌شود.

مقدار 1300 گرم کود اوره برای هر درخت بالغ و بارور مرکبات کافی بوده و کوددهی بیش از این مقدار نه تنها باعث کاهش عملکرد می‌شود بلکه سبب زیان‌های بسیار زیادی بر کیفیت میوه و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک می‌گردد. که لازم است کود ازته حداقل در سه نوبت مصرف شود یعنی 650 گرم در نيمه اول فروردين، 400 گرم در نیمه دوم فروردین، 250 گرم در نیمه دوم اردیبهشت به هر درخت در سال داده شود. ضمناً برای تکمیل تغذیه ازته گیاه می‌توان در تیرماه همراه با سم‌پاشی مقدار نیم کیلو اوره در صد لیتر آب مصرف نمود و همچنین در اسفند ماه همراه سم‌پاشی زمستانه یک کیلوگرم اوره در صد لیتر آب می‌تواند استفاده شود. در درختان جوان (یک تا پنج سال) توصیه می‌شود از 15 اسفند هر 15 روز یک بار تا اول تیر ماه 30 گرم کود اوره برای هر درخت به صورت محلول در آب مصرف شود. و همراه سم‌پاشی درختان جوان برای کنترل پروانه مینوز می‌توان کود اوره را به غلظت نیم در صد به صورت محلول پاشی استفاده نمود. مصرف یک فرقان کود دامی برای هر درخت در اسفند ماه هر سال نیز کمک مؤثری در بهبود وضعیت تغذیه‌ای باغ محسوب می‌شود. سایر عناصر غذایی در اسفند ماه به شرح زیر استفاده می‌شود.

 

جدول راهنمای مصرف کودهای شیمیایی برای درختان بالغ مرکبات در شمال ایران

 

لازم به يادآوري است كودهاي منيزيم، منگنز، روي و بر به روش تغذيه برگي حداقل دو بار در سال به همراه اوره روي تاج درخت محلول پاشي شود.

منبع خبر
روابط عمومی موسسه تحقیقات مرکبات کشور
امتیاز :  ۳/۹۰ |  مجموع :  ۱۰

برچسب ها

    6.1.15.0
    V6.1.15.0