• تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۷/۲۸ 
انتشار كتاب "پرورش زیتون در ایران" با همكاری مشترك پژوهشكده مركبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری و دانشگاه كشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

انتشار کتاب "پرورش زیتون در ایران" با همکاری مشترک پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری و دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، کتاب "پرورش زیتون در ایران" با تألیف مشترک دکتر ابوذر هاشم‌پور استادیار مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی و پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، دکتر رضا فتوحی قزوینی استاد بازنشسته دانشگاه گیلان، دکتر مختار حیدری دانشیار گروه علوم و مهندسی باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و دکتر سمانه اسدی صنم استادیار مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و با همکاری مشترک پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری و دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان منتشر شد.

این کتاب شامل 11 فصل جامع است که به بررسی تمامی جنبه‌های مرتبط با زیتون می‌پردازد. سر فصل های این کتاب شامل فصل اول: تاریخچه و اهمیت اقتصادی زیتون، فصل دوم: رده‌بندی گیاه‌شناسی و مورفولوژی زیتون، فصل سوم: مورفولوژی، فیزیولوژی و بیولوژی گلدهی و میوه‌دهی زیتون، فصل چهارم: ازدیاد زیتون، فصل پنجم: ارقام مختلف زیتون در ایران و جهان، فصل ششم: به‌نژادی و بهبود ژنتیکی زیتون، فصل هفتم: طراحی باغ، تربیت و هرس درختان زیتون، فصل هشتم: تغذیه و نقش عناصر غذایی در درختان زیتون، فصل نهم: فیزیولوژی تحمل تنش در درختان زیتون، فصل دهم: مدیریت کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و فصل یازدهم: برداشت، نگهداری و فرآوری میوه‌های زیتون.

در قسمت‌هایی از این کتاب آمده است، زیتون به عنوان یکی از کهن‌ترین درختان جهان معرفی شده که کشت آن به دوران پیش از تاریخ مکتوب باز می‌گردد. زیتون از نواحی سوریه و فلسطین منشأ گرفته و سپس به شمال آفریقا منتقل شده است. همچنین، در بخشی از کتاب به نقش تاریخی منطقه الموت قزوین در تولید روغن زیتون حدود هزار سال پیش اشاره شده است.

مطالعات علمی این کتاب نشان می‌دهد که زیتون به دلیل ویژگی‌های منحصر به ‌فردی چون تحمل تنش خشکی می‌تواند در بسیاری از مناطق ایران که برای کشت سایر محصولات مناسب نیست، با موفقیت کشت شود. این ویژگی‌ها، زیتون را به ‌عنوان یکی از محصولات باغی مهم برای تامین روغن خوراکی کشور معرفی می‌کند.

منبع خبر
روابط عمومی پژوهشكده مركبات و میوه های نیمه گرمسیری
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.15.0
    V6.1.15.0